عکاسی از بناهای معماری همان اندازه که دشوار به نظر می‌رسد، جذاب است. معماری صدای هنر معمار است که در یک بنا جلوه‌گر می‌شود و عکاسی یک قدم فراتر رفته و هنر معمار را به شکل‌های مختلف تفسیر می‌کند. عکاسی معماری چه از طراحی نمای ساختمان باشد و چه طراحی دورنی بنا، با استفاده از تکنیک‌های درست، بیننده را مبهوت جلوه‌های گوناگونی از هنر معمار می‌کند. اگر به عکاسی معماری علاقمندید این نکات را مدنظر قرار دهید.

۱. به جهت نور توجه داشته باشید زیرا بر کنتراست، سایه‌ها، بافت و بازتاب تاثیرگذار است.

مقدار بالای کنتراست ممکن است دوربین را گمراه کرده و نورسنجی نامناسبی در نظر بگیرند، اما عکاس به سادگی و با جبران نورسنجی می‌تواند بر این مشکل غلبه کند. یک راه دیگر استفاده برای غلبه بر سایه‌ها و کنتراست بالا، استفاده از براکت‌ها و تکنیک عکاسی HDR است.

۲. لنز فیش‌آی (Fish-eye) و یا زاویه و فاصله کانونی واید برای این سبک از عکاسی گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

این لنزها عکاس را قادر می‌سازند که تمام ساختمان و محیط اطرافش را در قاب تصویر جای دهد. هرچند گاهی ممکن است که با وجود این لنزها نتوانید تمام آنچه می‌خواهید را با یک بار عکس‌گرفتن به دست آورید؛ در چنین مواقعی عکاسی پانوراما به کمک‌تان می‌آید.

۳. عکاسی از داخل بنا نیز به اندازه نمای ساختمان جذاب و چالش برانگیز است.

سختی عکاسی از فضای داخل ساختمان‌ها به تنظیم صحیح تعادل رنگ سفید مربوط می‌شود، بخصوص مواقعی که فرم‌های مختلفی از منابع نوری مصنوعی در داخل بنا وجود داشته باشد. به خاطر داشته باشید که وایت‌بالانس را پیش از عکاسی با توجه به نور موجود در محیط، تنظیم کنید. در برخی بناها نور فضای داخلی بسیار کم و نامناسب است. برای این منظور حتما از سه پایه و نوردهی با زمان طولانی (لانگ اکسپوژر) استفاده کنید. به خاطر بسپارید که هنگامی که در نور روز عکاسی می‌کنید برای از بین نرفتن هایلایت‌ها می‌توانید از فیلترهای ND استفاده کنید.

۴. هنگام غروب آفتاب، فرم دیگری از عکاسی معماری را می‌توانید به نمایش بکشید.

برای آنکه بنا را به شکل سیلوئت یا ضدنور به تصویر بکشید، می‌توانید آن را بین خودتان (محل قرارگیری دوربین) و آفتاب قرار دهید. از خاموش بودن فلاش دوربین اطمینان پیدا کنید و نورسنجی را روی آسمان انجام دهید. اگر سوژه‌ و پیش‌زمینه خیلی روشن هستند، جبران نورسنجی را منفی کنید تا کمی تصویرتان تیره‌تر ثبت شود.

علاوه بر عکاسی ضدنور از معماری که به آن وجهه مرموزی می‌دهد، عکاسی در شب نیز می‌تواند تصاویر منحصر به فردی از بنای مورد نظر شما به دست دهد. اما دقت کنید که بهترین موقع زمانی برای عکاسی معماری در شب، کمی بعد از غروب آفتاب است؛ یعنی وقتی هنوز مقداری نور و رنگ در آسمان باقی مانده.

فراموش نکنید که برای عکاسی در چنین نوری نیاز به سه پایه دارید. همچنین از دریچه دیافراگم باز، ایزوی پایین برای نورسنجی استفاده کنید.

۵. از بناها در شرایط آب و هوایی مختلف عکاسی کنید.

برخلاف سایر انواع عکاسی، عکس‌های بسیار جذاب معماری نیز، می‌توانند در هر آب و هوایی ثبت شده باشند. مثلا یک مسجد در یک هوای صاف ممکن است توجه بیننده را به خود جذب کند اما همان مسجد در یک بارانی یا طوفانی، ممکن است جذابیت‌های دیگری پیدا کند. عکاسی از یک بنای خاص در آب و هوای مختلف، برای عکاس پورتفولیوی جالبی به وجود خواهد آورد. برای این کار کافی‌ست، سه تا از بهترین‌ها را انتخاب کنید و در پورتفولیوی خود قرار دهید.


۶. از بازتاب‌ها غافل نشوید.

بازتاب‌ها می‌توانند یک بُعد جدید به عکس‌های معماری شما اضافه کنند. در محیط‌های شهری بازتاب‌ کننده‌های بسیاری یافت می‌شوند، کافی‌ست کمی دقت کنید و آنها را پیدا کنید. مثلا پنجره‌ها، گودال‌های آب و خیسی خیابان‌ها، عینک‌های آفتابی، رودخانه‌ها و …

۷. به دنبال چرایی وجود بنا باشید.

احتمالا بسیار شگفت زده می‌شوید اگر بدانید داشتن کمی پس‌زمینه درباره پیشینه و دلیل به وجود آمدن برخی از بناها چه تاثیر شگرفی در عکس شما خواهد گذاشت. از راهنماها یا افراد آگاه بخواهید درباره تاریخچه ساختمان و یا نکته‌ای خاص از آن اطلاعاتی به شما بدهند، نکته‌ای که شاید عموم مردم از توجه به آن غافلند.

۸. راهکارهای مختلف برای اختلاف بلندی عکاس و ساختمان را مدنظر قرار دهید.

کوتاه‌ترین ساختمان‌ها هم از عکاس‌ها بلندتر هستند، به همین دلیل اعوجاج در عکس غیر قابل اجتناب است. اما همین موضوع می‌تواند به عنوان ایده‌ای در قاب‌بندی عکس به کار گرفته شود. مثلا خود را تا حد امکان به پایه‌های بنا نزدیک کنید و دوربین را رو به بالا (آسمان) گرفته و عکاسی کنید. اگر نمی‌توانید به پرسپکتیو حاصل از این سبک عکاسی دست و پنجه نرم کنید، پس کمی عقب‌تر بایستید و به تصویری که از بنا ثبت می‌کنید، با استفاده از سایر سوژه‌ها نظیر مردم، درختان و وسایل نقلیه و غیره، حس بزرگی و مقیاس را به ببننده منتقل کنید.

راه دیگر برای اصلاح پرسپکتیو حاصل از اختلاف قد ساختمان و عکاس استفاده از لنزهای تیلت‌شیفت است.

۹. با عکس‌های معماری حس حرکت را انتقال دهید.

لازم نیست عکس‌هایی که از نما یا داخل بناها ثبت می‌شوند هنری یا گرافیکی باشند، گاهی می‌توانید حس جابه‌جایی و تحرک را نیز به واسه این عکس‌ها به بیننده انتقال دهید. با استفاده از خطوط، نور و سایه‌ها، سطح و سلسله مراتب بنا را به نمایش درآورید. ساختمان‌ها بر اساس قانون تقارن ساخته می‌شوند، پیدا کردن و عکاسی از این تقارن ترکیب‌بندی عکس را بهبود می‌بخشد.

منبع : هزارو یک بوم