عکاس بودن به دوربین حرفهای و لنز گران نیست؛ این را هر عکاسی میداند. چه بخواهید عکاسی پرتره خود را تقویت کنید، چه عکاسی از مناظر، چه عکاسی نورکم و چه تصاویر ماکرو علاوه بر لوازم مختلف به دانش عکاسی و ترفندهای ریز و درشتی نیاز دارید که سعی داریم در 7 قسمت در قالب 77 نکته برایتان بنویسیم. پس با دیجی کم 2000 همراه باشید.
در بخش ششم به خیابان میپردازیم که برای موضوعات و سوژههای اجتماعی میتواند مفید باشد.
1- لنزهای کوتاهتر را انتخاب کنید
در عکاسی خیابان بهتر است از لنزهای بلند استفاده نکنید. استفاده از لنزهای بلند توجهات را بهسوی شما جلب خواهد کرد و نهتنها ممکن است باعث آزار و اذیت عابران و مخالفت با عکاسی شما شود بلکه گاهی اوقات باعث میشود مردم عادی رفتار نکنند و این چیزی نیست که معمولاً عکاسان از عکسها خیابانی میخواهند.
یک لنز کوتاه با زوم استاندارد که فاصله کانونی بین 24 تا 50 میلیمتر را فراهم میکند باعث میشود مجبور باشید به درون جمعیت بروید و سرعت عکاسی شما را نیز افزایش میدهد.
2- تنظیمات دوربین را برای عکسالعمل سریع تغییر دهید
بهتر است درحالیکه دوربین را به صورت خود چسباندهاید در خیابانها راه نروید چرا که نهتنها انگشتنما میشوید بلکه زاویه دید شما محدود شده و سوژههای احتمالی را از دست خواهید داد. در عوض بهتر است وارد جمعیت و محیط شده و به دنبال سوژه خاصی بگردید تا لحظهها را شکار کنید.
همچنین باید در برابر لحظهها سریع عمل کنید تا یک عکاس خیابان خوب شوید. از حالت ادامهدار یا Continuous Drive دوربین (Burst Mode) استفاده کنید تا وقتی سوژهای را یافتید بتوانید پشتسرهم چندین عکس پیاپی از سوژه بگیرید. حالت فوکوس ادامهدار میتواند به شما کمک کند هرچند که باید نقطه فوکوس را به صورت دستی انتخاب کنید تا دوربین بر روی سوژه مورد نظر شما فوکوس کند.
همچنین بهتر است از حالت Program mode نیز استفاده کنید تا دوربین دیافراگم و سرعت شاتر (و ISO در حالت Auto ISO) را انتخاب کند و شما تنها تمرکز خود را بر روی سوژهها معطوف کنید. اگر نیاز به عمق میدان بیشتر و یا سرعت شاتر بالاتری داشتید هم میتوانید از حالت Program Shift دوربین کمک بگیرید.
3- بهترین مکانها را برای عکاسی خیابان انتخاب کنید
به جای اینکه در شهر دربهدر بهدنبال سوژههای مختلف بچرخید به دنبال یک جای دنج و خاص باشید که بتوانید مدت نسبتاً زیادی آنجا کمین کنید. اینجا میتواند در کنار شلوغی مانند یک بازار روز و یا خیابان پررفتوآمدی باشد که معمولاً هیچگاه از مردم خالی نمیشود.
هرچه عبور مردم بیشتر باشد قاعدتاً احتمال ایجاد سوژههای خاص نیز بیشتر خواهد شد. پس پیادهروهای عریض و خیابانهای شلوغ را انتخاب کرده و مدتی منتظر سوژه بمانید.
4- به دنبال اشکال گرافیکی و هندسی در شهرها باشید
منظور ما از اشکال گرافیکی و هندسی گرافیتیها و نقاشیها نیست! بلکه بهتر است در جایگیری مکانهایی را انتخاب کنید که خطوط ساده، اشکال قابلتوجه و طراحیهای قدرتمندی را در معماری خود جای داده باشند و منتظر رسیدن مردم و عبور آنها باشید.
عکاسی از بالای راهپلههای خاص و مارپیچ میتواند یک مثال ساده باشد. برعکس گاهی میتوانید از پایین عکاسی کرده و پاهای عابران را بر روی پیادهرو ثبت کنید.
استفاده از سایههای مردم نیز میتواند بسیار جالب باشد و گاهی سوژه اصلی را میتوانید سایهها قرار دهید. اگر امکانش وجود دارد به بالای پل هوایی بروید و با زاویهای عکاسی کنید که بیشتر حجم سوژه را سایهها تشکیل دهند و خود افراد کوچکتر از سایههایشان باشند. البته در این نوع عکاسی بهتر است ابتدای صبح و یا غروب را انتخاب کنید که آفتاب مایل میتابد.
5- اگر نیاز شد روی زمین بنشینید
حتماً لازم نیست که یک جای گرم و نرم داشته باشید و مراقب شلوار کتان چندصدهزارتومانی خود باشید! بهجای آن لباسهای سادهای را به عنوان لباس رزم عکاسی انتخاب کنید تا هرکجا که لازم شد دوربین را در حالت Program Mode قرار داده و ابتدا بهصورت دستی فوکوس را بر روی یک تا دو متری دوربین تنظیم کرده سپس بنشینید و اگر لازم شد حتی بدون نگاه کردن بهصورت پیاپی عکس بگیرید. گاهی میتوانید همانطور که دوربین را از گردنتان آویزان کردهاید هم عکاسی کنید.
سپس میتوانید عکسهای گرفته شده را نگاه کنید و تغییرات احتمالی لازم را در فاصله کانونی و جایگیری انجام دهید و دوباره همان کار را تکرار کنید.
6- سوژههای جذاب را دنبال کنید
درست است که گفتیم بهتر است سرجای خود منتظر اتفاقات بنشینید اما اگر سوژه جالبی یافتید میتوانید آن را دنبال کنید. البته منظور ما ایجاد آزار و اذیت برای مردم با تعقیب کردن آنها هم نیست. اما اگر شخصی را با مدل موی غیرعادی، لباسی عجیب و شاید هم حیوانی خانگی دیدید میتوانید از موقعیت نهایت استفاده را ببرید.
این روش بیشتر در جاهایی جواب میدهد که برایتان آشنا باشد و به پیچوخمهای آن وارد هستید. به این ترتیب میتوانید حتی میانبر بزنید و از زاویههای متفاوت منتظر سوژه بمانید. اگر همیشه برای عکاسی یک مکان خاص را انتخاب کنید به مرور زمان میتوانید به این تکنیک مسلط شوید.
7- از تناقضات و تکنیک juxtaposition استفاده کنید
juxtaposition معمولاً به تکنیکی گفته میشود که دو سوژه در کنار یکدیگر ترکیبی جالب را بسازند که در عین حال کلیشهای هم نباشد. تصویر یک مرد کچل در جلوی سلمانی جالب است (هرچند که کمی کلیشهای شده است) اما معمولاً بیلبوردها و تصاویر تبلیغاتی در کنار مردم میتواند تناقضات جالبی را ایجاد کند.
قرار دادن دو ساختمان یکی بسیار قدیمی و دیگری بسیار مدرن در یک کادر، فرغون و مازراتی کنار هم (!) و حتی گاهی تضاد رنگها میتواند تصاویر جالبی را خلق کند.
8- از تکنیک فورس پرسپکتیو استفاده کنید
با ایجاد فاصله و زاویه خاص در عکاسی میتوانید کاری کنید که انگار فردی برج کج پیزا را هل داده است و یا خورشید را در کف دستانش قرار داده است. البته این سوژهها بیش از حد کلیشهای و تکراری هستند اما با استفاده از تکنیک forced perspective میتوانید تصاویری فوقالعاده و جذاب خلق کنید.
با این تکنیک میتوانید دوستتان را به برج میلاد تکیه دهید و یا جوری وانمود کنید که سگی که در صندلی کنار راننده نشسته در حال راندن خودرو است! تصاویر فوق میتواند ایدههای جالبی به شما بدهد.
9- مخفیانه عکاسی کنید
همانطور که گفتیم یکی از دشوارترین بخشهای عکاسی خیابانی این است که بدون جلب توجه عکاسی کنید تا نهتنها کسی را خشمگین و آزرده نکنید بلکه از عکسالعملهای غیرطبیعی و لبخند زدن و ژست گرفتن مردم برای دوربین نیز پیشگیری کنید. البته گاهی برای تنوع چنین تصاویری نیز میتواند جالب باشد اما در اکثر مواقع باید از آنها امتناع کنید.
عکاسی مخفیانه گاهی به این معناست که باید از لنزهای بلند با زوم زیاد استفاده کنید اما همانطور که گفتیم گاهی این لنزها توجه بیشتری را به دوربین جلب خواهند کرد. چند عکس خوب را همیشه به همراه داشته باشید تا اگر فردی از شما پرسید چرا در حال عکاسی از ما بودی به او بگویید که به عکاسی علاقه دارید و این کار هر روز شماست!
10- مردم را در جمعیت محو کنید
استفاده از سرعت شاتر پایین برای محو کردن حرکت جمعیت در حالی که یک سوژه خاص و ثابت کاملاً واضح ثبت شود میتواند عکسهای فوقالعادهای خلق کند. میتوانید از یکی از دوستانتان بخواهید تا نقش سوژه ثابت را بازی کند و این تکنیک را تمرین کنید.
برای این کار بهتر است از حالت دستی، S یا Tv استفاده کرده، فوکوس دستی را انتخاب کنید، سرعت شاتر را حدود یکچهارم ثانیه تنظیم کرده و ISO را هم روی 100 قرار دهید. لنز 18 تا 35 میلیمتری، دیافراگم f/16 یا f/22، حالت درایو Single Shot و تعادل سفیدی یا همان وایت بالانس Sunny یا Cloudy هم از سایر توصیههای این روش عکاسی است.
از آنجایی که سرعت شاتر نسبتاً پایینی را انتخاب کردهاید همچنین به سهپایه و یا تکیهگاهی مناسب به همراه ریموت شاتر یا تایمر احتیاج خواهید داشت. اگر نور آنقدر زیاد است که نمیتوانید از سرعت شاتر پایین استفاده کنید باید از فیلترهای ND کمک بگیرید.
11- بر روی رنگ تأکید کنید
محیط شهری معمولاً سرشار از رنگهای مرده و بیروح است. به همین دلیل بهتر است به دنبال یک رنگ جذاب و متمایز بگردید تا عکسی متفاوت بگیرید. جشنهای خیابانی، چراغانیها، هنرهای گرافیتی دیواری، خودروهای رنگارنگ و گاهی هم تابلوهای راهنمایی میتوانند سوژههای جالبی خلق کنند.
علاوه بر این میتوانید به لطف فتوشاپ و یا نرمافزارهای مشابه تمامی قسمتهای عکس به جز سوژه خاصی را سیاهوسفید کنید و یا کل عکس را سیاهوسفید کرده و افکتهای افزایش نویز و قدیمی کردن عکس را بر روی آن اعمال کنید تا اینطور به نظر برسد که ساختمانهایی مدرن در دهههای پیش از انقلاب حضور داشتهاند!
در بخش بعدی و پایانی 77 ترفند عکاسی به عکاسی با فلش خواهیم پرداخت و 11 ترفند دیگر را برایتان ذکر خواهیم کرد.